Wybierz z działu mechanika / Zasilanie / Zapłon Iskrowy 
   Hamulce
   Silnik
   .Shot BOX
   Chłodzenie
   Dźwignik śrubowy
   EXTRA
   Proces technologiczny
   Smarowanie
   Sterowanie
   Urzadzenia automatyki
   Zasilanie
      Rodzaje Wtrysków
      Zapłon Iskrowy
      Zapłon Samoczynny
   Zawieszenie


 

Silnik o zapłonie iskrowym

 jest silnikiem cieplnym spalinowym o spalaniu wewnętrznym, w którym spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.

Paliwem spalanym w silniku iskrowym musi być paliwo intensywnie parujace w układzie zasilania silnika w paliwo lub w cylindrze silnika. Stosowanymi paliwami są:

  • wytworzone na bazie węglowodorów płynnych paliwa benzyna, etylina,
  • LPG gaz płynny,
  • gaz ziemny - CNG,
  • metanol,
  • alkohol etylowy (jako samodzielne paliwo lub jako dodatek do benzyn).

Silnik o zapłonie iskrowym znany jest także pod nazwą: silnik benzynowy i silnik gaźnikowy chociaż znaczenie tych nazw nieco się różni.

Silnik iskrowy może być zbudowany w układzie silnika dwusuwowego, jak i w układzie czterosuwowego.

Zaletami silnika iskrowego są:

  • łatwy rozruch niezależnie od temperatury zewnętrznej silnika,
  • dobra szybkobieżność (szybka reakcja na "dodanie gazu"),
  • łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy,
  • stosunkowo wysoka uzyskiwana moc,
  • dość lekka konstrukcja,
  • niezbyt skomplikowana konstrukcja układu zasilania.

Te ważne zalety są jednak okupione kilkoma istotnymi wadami takimi jak:

  • mniejsza sprawność energetyczna (większe jednostkowe zużycie paliwa),
  • uzyskiwanie maksymalnego momentu obrotowego na dość wysokich obrotach,
  • nieco mniejsza trwałość w stosunku do silnika wysokoprężnego

W silnikach o zapłonie iskrowym stosowane sa dwa rodzaje układu zasilania

Gaźnik

 

Gaźnik - urządzenie tworzące mieszankę

 paliwowo-powietrzną o odpowiednim

 składzie w silnikach spalinowych benzynowych.

 W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie par paliwa z powietrzem oraz dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.

Zasada działania gaźnika jest podobna jak w strumienicy. Powietrze (zasysane przez tłok w czasie suwu ssawnego) przepływa przez gardziel (zwężkę) gaźnika (1), w przewężeniu gardzieli występuje spadek ciśnienia powietrza, co powoduje zasysanie paliwa z komory pływakowej (2). Pływak (3) utrzymuje stały poziom paliwa w komorze pływakowej, trochę poniżej poziomu wypływu paliwa dyszy do gardzieli, tak by podczas postoju silnika paliwo nie wypływało z dyszy.

Zwiększenie otwarcia przepustnicy (4) zwiększa prędkość powietrza przepływającego przez gaźnik. W przewężeniu gardzieli spada przy tym bardziej ciśnienie, co powoduje zwiększenie ilości zasysanego z komory pływakowej paliwa. Otwarciem przepustnicy steruje kierowca (lub inny operator, często układ elektroniczny) wciskając z odpowiednią siłą pedał gazu.

W rzeczywistości budowa gaźnika jest dużo bardziej skomplikowana. Gaźnik musi pogodzić wiele sprzecznych interesów, głównie oszczędność paliwa, duża moc silnika, praca przy zimnym i ciepłym silniku, nagłe owarcie przepustnicy mówiące o tym, że kierowca zamierza nagle zwiększyć moc, i inne. W tym celu montuje się zazwyczaj dwie gardziele przepustnicy, z których druga otwiera się dopiero w określonych warunkach, pompka przyspieszenia wtryskuje paliwo do gardzieli w momencie gdy kierowca wciska gaz (pompowanie).

Układ ssania, stosowany w celu ułatwienia pracy zimnego silnika, zwiększa dawkę paliwa (wzbogacenie mieszanki). Jest on realizowany poprzez dodatkową dyszę znajdująca się za przepustnicą lub dodatkową przepustnicę przed gardzielą. System może być włączany i wyłączany ręcznie, włączany przez wciśnięcie pedału gazu do oporu, a wyłączany przez termostat (ssanie półautomatyczne), włączany i wyłączany przez termostat gdy temperatura silnika jest zbyt niska (ssanie automatyczne).

W wielu gaźnikach paliwo, przed wtryśnięciem do gardzieli gaźnika, jest mieszane z powietrzem w rurkach zwanych rurkami emulsyjnymi.

We współczesnych samochodach nie stosuje się gaźników, zostały wyparte przez układy wtrysku paliwa (układy jednopunktowego i wielopunktowego wtrysku paliwa). Układy te, sterowane komputerowo (sterowniki komputerowe), zapewniają lepsze dawkowanie paliwa w zależności od warunków pracy silnika, dzięki czemu silnik jest oszczędniejszy i posiada lepszą charakterystykę pracy. Na eliminację gaźników w układach zasilania silników benzynowych miały też wpływ wymogi ekologii, w tym kwestie czystości spalin i norm emisji gazów cieplarnianych.


 
 

Wtrysk paliwa

Ogólnie - jest to sposób dostarczenia paliwa do silnika spalinowego.

Wtrysk jest stosowany powszechnie w silnikach wysokoprężnych (najczęściej silnik z wtryskiem bezpośrednim, rzadziej silnik z wtryskiem pośrednim) i w tych konstrukcjach stosuje się tzw. układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa.

W silniku o zapłonie iskrowym istnieje kilka rodzajów wtrysku paliwa:

  • wtrysk jednopunktowy (SPI) - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów,
  • wtrysk wielopunktowy (MPI) - każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz, umieszczony w kolektorze, przed zaworem ssącym,
  • wtrysk bezpośredni (DI) - wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.

Wtrysk paliwa w tych silnikach zapewnia jego lepsze wymieszanie z powietrzem i pozwala na jego lepsze (zupełne i całkowite) spalenie przy mniejszym współczynniku nadmiaru powietrza.

Spaliny z silnika z wtryskiem zawierają mniej tlenku węgla i niedopalonych węglowodorów w stosunku do zasilania gaźnikowego, który praktycznie wyszedł z użycia.


 

 

 
Copyright ©2 by janek Najlepsze Fora dyskusyjne - Top ListaTOP Lista Stron InternetowychTopLista For - najlepsze fora w sieci - dodaj swoje forum do top listy
Kreator Stron www