Wybierz z działu mechanika / Zasilanie / Rodzaje Wtrysków 
   Hamulce
   Silnik
   .Shot BOX
   Chłodzenie
   Dźwignik śrubowy
   EXTRA
   Proces technologiczny
   Smarowanie
   Sterowanie
   Urzadzenia automatyki
   Zasilanie
      Rodzaje Wtrysków
      Zapłon Iskrowy
      Zapłon Samoczynny
   Zawieszenie


 

Wtrysk paliwa

Wtrysk paliwa

Ogólnie - jest to sposób dostarczenia paliwa do silnika spalinowego.

Wtrysk jest stosowany powszechnie w silnikach wysokoprężnych (najczęściej silnik z wtryskiem bezpośrednim, rzadziej silnik z wtryskiem pośrednim) i w tych konstrukcjach stosuje się tzw. układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa.

W silniku o zapłonie iskrowym istnieje kilka rodzajów wtrysku paliwa:

  • wtrysk jednopunktowy (SPI) - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów,
  • wtrysk wielopunktowy (MPI) - każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz, umieszczony w kolektorze, przed zaworem ssącym,
  • wtrysk bezpośredni (DI) - wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.

Wtrysk paliwa w tych silnikach zapewnia jego lepsze wymieszanie z powietrzem i pozwala na jego lepsze (zupełne i całkowite) spalenie przy mniejszym współczynniku nadmiaru powietrza.

Spaliny z silnika z wtryskiem zawierają mniej tlenku węgla i niedopalonych węglowodorów w stosunku do zasilania gaźnikowego, który praktycznie wyszedł z użycia.


Silnik z wtryskiem bezpośrednim

Silnik z wtryskiem bezpośrednim to silnik spalinowy, konstrukcyjna odmiana silnika wysokoprężnego w którym paliwo jest podawane bezpośrednio do cylindra.

W silnikach tych kształt denka tłoka jest tak dobrany, dla uzyskania takiego zawirowania sprężonego powietrza, aby w możliwie krótkim czasie doszło do odparowania i samozapłonu wtryskiwanej dawki paliwa. Powstające gazy spalinowe działając na tłok oddają mu swoją energię (suw pracy) dając w efekcie pracę użyteczną.

Silniki z wtryskiem bezpośrednim cechują się zaletami takimi jak:

  • niskimi stratami cieplnymi
  • niskim jednostkowym zużyciem paliwa
  • możliwością uzyskania dużych mocy jednostkowych (po doładowaniu)
  • łatwiejsze spełnienie ostrych norm ekologicznych

Posiadają też i wady takie jak:

  • "twarda" praca silnika (głośność).
  • wolniejsza reakcja na "dodanie gazu").
  • większymi wymaganiami w zakresie paliwa (liczba cetanowa).
  • wyższą cenę niż silnik z wtryskiem pośrednim

Wady te można (w większości) usunąć poprzez zastosowanie nowych technologii zasilania opartych na pompowtryskiwaczach, i systemie common rail. Niskie jednostkowe zużyciem paliwa sprawia, iż silnik z wtryskiem bezpośrednim odgrywa coraz większą rolę jako silnik trakcyjny do napędu pojazdów. O ile kiedyś był stosowany (z założenia) w ciężkim transporcie drogowym i kolejnictwie, tak obecnie coraz śmielej zaczyna wychodzić do użycia w samochodach osobowych.


Silnik z wtryskiem pośrednim

Silnik z wtryskiem pośrednim to silnik spalinowy, konstrukcyjna odmiana silnika wysokoprężnego, w którym paliwo jest podawane do komory wstępnej, będącej integralną częścią głowicy silnika.

W komorze wstępnej dochodzi do odparowania wtryśniętej dawki paliwa, wymieszaniu z będącym tam powietrzem i zapłonu. Następnie gazy spalinowe przedostają się do cylindra nad tłok i oddając swoją energię poprzez suw pracy dają pracę użyteczną.

Silniki z wtryskiem pośrednim cechują się zaletami takimi jak:

  • dość miękką pracą silnika
  • łatwością uzyskania wyższych prędkości obrotowych silnika
  • dobrą szybkobieżnością (reakcją na "dodanie gazu")
  • niewygórowanymi wymaganiami co do liczby cetanowej paliwa.
  • prostszą konstrukcją aparatury wtryskowej.

Posiadają też i wady takie jak:

  • większe jednostkowe zużycie paliwa w stosunku do silnika z wtryskiem bezpośrednim.
  • trudniejszy rozruch zimą (niezbędna jest świeca żarowa).

Silniki te jako pierwsze osiągnęły obroty 4000 obr/min, co w połączeniu z dobrą szybkobieżnością sprawiło, że silniki te z powodzeniem sprawdziły się jako napęd samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Przykładem może być silnik 4C90 konstrukcji W.S.W. "Andoria" w Andrychowie samochody: np. (Żuk , Lublin), silnik S-530 (Star 28) i inne.


Opanowanie nowych technologii silnika z wtryskiem bezpośrednim (pompowtryskiwacze, system common rail) z niskim jednostkowym zużyciem paliwa sprawiło, iż silniki z wtryskiem pośrednim odgrywa mniejszą rolę jako silniki trakcyjne do napędu pojazdów niż kiedyś i powoli zaczynają wychodzić z produkcji

 
Copyright ©2 by janek Najlepsze Fora dyskusyjne - Top ListaTOP Lista Stron InternetowychTopLista For - najlepsze fora w sieci - dodaj swoje forum do top listy
Kreator Stron www