Wybierz z działu mechanika / Silnik 
   Hamulce
   Silnik
      Tłokowy
      Wankla
   .Shot BOX
   Chłodzenie
   Dźwignik śrubowy
   EXTRA
   Proces technologiczny
   Smarowanie
   Sterowanie
   Urzadzenia automatyki
   Zasilanie
   Zawieszenie


 
Silnik - rodzaj maszyny zamieniającej energię na pracę mechaniczną.
Energia zasilająca silnik może mieć formę:

    * energii cieplnej (np. silnik parowy, silnik Diesla, turbina parowa i gazowa),
    * energii elektrycznej (np. silnik elektryczny),
    * energii kinetycznej (np. turbina wiatrowa, turbina wodna),
    * energii potencjalnej (np. turbina wodna),.
    * energii łączenia antymaterii z materią - zjawisko anihilacji (np. hipotetyczny silnik napędzany anihilacją)

SILNIK CZTEROCYUNDROWY M10 (BMW 316, 316i do VIII 1988, 318i do VIII 1987)
1 - pompa paliwa, 2 - rozdzielacz zapłonu, 3-głowica cylindrów, 4 - zawór dolotowy, 5 -rozrusznik. 6-koło zamachowe, 7-pompa oleju, 8-miska olejowa, 9-łańcuch rozrządu, 10-koło pasowe na wale korbowym, 11 -sprzęgło lepkościowe. 12-pompa cieczy chłodzącej, 13-tłok, 14-wat rozrządu, 15-dźwignia zaworu

W zdecydowanej większości przypadków energia mechaniczna wytwarzana przez silnik odbierana jest od obracającego się wału silnika.
Natomiast w innych silnikach takich jak np. silnik rakietowy lub silnik liniowy występuje w postaci energii ruchu postępowego.

Najważniejszymi wielkościami charakteryzującymi silnik są:

    * Moc (czyli zdolność do wytworzenia jednostki energii w jednostce czasu)
    * Moment obrotowy - dla wszystkich silników z ruchem obrotowym
    * siła ciągu – szczególnie dla silników lotniczych
    * impuls właściwy - dla silników rakietowych
    * sprawność - stosunek wytworzonej energii użytecznej do energii pobranej przez silnik

Typy silników

W zależności od rodzaju przetwarzanej energii:

   1. silnik cieplny
          * silnik o spalaniu wewnętrznym
                o tłokowy silnik spalinowy,
                o silnik odrzutowy,
                o silnik wielopaliwowy,
                o silnik jonowy
          * silnik o spalaniu zewnętrznym
                o maszyna parowa,
                o turbina parowa
                o silnik Stirlinga
   2. silnik elektryczny
   3. silnik jonowy
   4. silnik hydrauliczny
   5. silnik pneumatyczny
   6. silnik słoneczny
   7. silnik wiatrowy - wiatrak
   8. silnik wodny - koło wodne, turbina wodna
   9. silnik napędzany anihilacją - hipotetyczny
  10. silnik żywy - człowiek, zwierzę - nazwa aktualnie bardzo rzadko używana

W zależności od ruchu elementu odbierającego energię:

   1. z ruchem posuwisto zwrotnym (silniki tłokowe)
   2. z ruchem obrotowym (silniki turbinowe, silniki wankla, silnik woźniaka)
   3. bez ruchomego elementu (silnik rakietowy, silnik liniowy)

Historia silników i napędu mechanicznego

    * przed 200 p.n.e. - koło wodne
    * 140 p.n.e. - bania Herona (turbina parowa) - Heron
    * ok. 120 p.n.e. - mechanizm otwierania drzwi świątyni - pierwszy znany mechanizm napędzany parą
    * 107 p.n.e. - wiatrak
    * 1605 - Fontanna parowa Salomona de Causa
    * ok. 1628 - podnośnik wody Somerseta
    * 1690 - Silnik Denisa Papina - pierwszy tłokowy silnik parowy
    * 1699 - podnośnik wody Thomasa Savery"ego - pierwszy przypadek plagiatu
    * 1712 - silnik atmosferyczny Thomasa Newcomena
    * 1782 - maszyna parowa, patent James Watt - pierwsza, szerzej zastosowana w przemyśle
    * 1788 - dodanie regulatora odśrodkowego obrotów
    * 1816 - silnik Stirlinga - Robert Stirling
    * 1831 - pierwowzór silnika elektrycznego - Michael Faraday
    * 1834 - silnik elektryczny z komutatorem - Moritz Hermann Jacobi
    * 1876 - czterosuwowy silnik benzynowy - Nikolaus Otto
    * 1892 - silnik Diesela - Rudolf Diesel
    * 1888 - silnik indukcyjny - Nikola Tesla
    * 1960 - silnik Wankla


 
Copyright ©2 by janek Najlepsze Fora dyskusyjne - Top ListaTOP Lista Stron InternetowychTopLista For - najlepsze fora w sieci - dodaj swoje forum do top listy
Kreator Stron www